Van New York tot Tokyo

Een kijkje achter 't scherm bij Esther Derkx
Een kijkje achter 't scherm bij Esther Derkx

Elke vrijdag in juli en augustus zetten we de mooiste en meest bijzondere interviews van afgelopen jaar nog een keer in the spotlights. Laat je inspireren door deze ondernemersverhalen! 

Tot in Japan en de V.S. is ze bekend met haar serviezen. Onze eigen Esther Derkx, creatieveling in hart en nieren die feilloos het mooie van weleer met nieuwe invloeden weet te combineren. En laat ze nou bij mij om de hoek wonen… Op dus naar haar Utrechtse atelier!

Het is alweer een paar jaar geleden dat Marije mij vertelde over het theepotje dat ze zo mooi vond. Een prachtig, bijna ouderwets theepotje met bloemen, waarop de zeefdruk van een schoonspringer te zien was. Esther Derkx bleek de bron achter dit theepotje te zijn. Had ik nog nooit van gehoord, maar daar kwam snel verandering in. Marije liet me af en toe ontwerpen zien van Esther Derkx. Niet alleen de unieke serviezen, maar ook de getatoeëerde wastafels die ik ooit op De Woonbeurs had gezien, bleken van haar hand te zijn. En zelfs het versierde elektriciteitshuisje waar ik wel eens langs fietste, was door Esther ontworpen. Gelukkig kwam er ook een webshop, en al snel stond Esther ermee op Flavourites. En tja, wat doe je als blijkt dat Esther op steenworp afstand van je woont? Juist, ik besloot maar eens een kijkje te nemen in haar atelier.

Esther aan de slag in haar atelier
Esther aan de slag in haar atelier

Experimenteren
In het atelier van Esther is het een gezellige rommel. Moodboards aan de muur, een stellingkast vol serviezen (o, als Marije dit kon zien!) en in een zijkamertje een professionele oven waarin ze de serviezen afbakt. Esther vertelt hoe ze altijd al gek was van kringloopservies met bloemetjes. Ver voordat ‘de grote massa’ de lol van dergelijke serviezen ontdekte, was Esther al regelmatig in de plaatselijke kringloopwinkel te vinden, op zoek naar de mooiste exemplaren. “Het was 1999, ik woonde vlakbij een kringloopwinkel waar ik wekelijks kwam rondstruinen. Ik onderzocht alle details van het servies. Hoe waren die bloemetjes erop aangebracht? Dat moest met zeefdruk gedaan zijn. In die tijd werkte ik bij een zeefdrukkerij waar ik veel vrijheid kreeg, en besloot zelf te gaan experimenteren.”

Alles is met zorg uitgekozen
Alles is met zorg uitgekozen

Kostbaar proces
Urenlang bracht ze door in de bibliotheek, op zoek naar plaatjes die ze kon combineren met de serviezen. Van gebouwen tot mensen, altijd vrijstaand. Want alleen op die manier kon ze de afbeeldingen gebruiken. Per serviesstuk bekeek ze welk plaatje er mooi bij paste. Ze moesten uit dezelfde tijd komen, dat was belangrijk. “Binnen een seconde zie ik wat wel en niet past”, vertelt Esther, terwijl we thee drinken uit een Esther Derkx-kopje en Esther live demonstreert hoe ze met de afbeeldingen op transfers werkt. “Ondertussen was ik ook op zoek naar mooie serviezen. Het moest uit de jaren ’50 tot ’70 komen, er mochten geen scherven vanaf zijn en het moest een nostalgische uitstraling hebben. Een tijdrovend en dus kostbaar proces.” Al sinds jaar en dag helpt de moeder van Esther haar met het speuren naar servies. “Op zondagen loopt ze alle marktjes in Limburg af”, lacht Esther.

Drogen na de transfer-behandeling
Drogen na de transfer-behandeling

Kunst op straat
Maar het intensieve speurwerk bleek haar vruchten af te werpen: het New Yorkse Museum of Art & Design nam naar serviezen op in de collectie en in Tokyo was het servies te bewonderen in de Gallery Deux Poissons. Galerie The Frozen Fountain in Amsterdam was al vanaf het begin het belangrijkste verkooppunt van het Vernieuwd! Servies. “Toen ging het opeens heel snel, ik heb heel veel serviezen verkocht”, vertelt Esther. Maar wie denkt dat ze daarmee ‘binnen’ is, heeft het mis. Het is hard werken, zo’n business. Esther doet alles zelf: van het inkopen van servies tot het ontwerpen, bakken en het versturen van de pakketjes. Voor PR en marketing blijft weinig tijd over. En dat is jammer, vindt Esther. “ Ik zou graag meer naamsbekendheid willen krijgen, vooral in het buitenland. Dat probeer ik nu wel, via mijn compagnon René van Doorn die als architect werkt in China. En ook in de USA en in Japan wil ik mijn naamsbekendheid verder uitbouwen.”

Esther plakt transfers
Esther plakt transfers

Vertraagd beeld
Tot die tijd houdt Esther zich bezig met andere creatieve projecten. Noem het community art projecten, waarbij alles draait om kunst op straat. Een tunnel in Hoofddorp, het elektriciteitshuisje in Utrecht, het opnieuw inrichten van etalages in een achterstandswijk: Esther geeft er graag een vrolijke, humoristische draai aan. Dan laat Esther nog haar nieuwste project zien: Delayed. Vanuit de auto (ja, als bijrijder) maakte ze prachtige bewegende foto’s, die ze nu vastlegt op serviezen. “Hiermee krijg je een vertraagd beeld van de werkelijkheid”, legt Esther uit. Kunst op een bordje en een kopje. Prachtig…
Dit interview plaatsten we eerder in juli 2015

Alles moet kloppen
Alles moet kloppen
Nieuw: de serie 'Delayed'
Nieuw: de serie 'Delayed'

reacties op dit blog (1)

02 augustus 2015
Brenda
Hoi Esther, ik had nog niet eerder iets van je werk (of jou) gezien, maar wat is het prachtig!
* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)