Snoepwinkel vol sieraden

Picture this: een showroom annex winkel vol sieraden, het een nog mooier dan het ander. Net een snoepwinkel. Ik ben bij sieradenontwerpster Kaschka, die in rap tempo razend populair is geworden met haar prachtige label k'aschka. Niet zo verwonderlijk, want ze ontwerpt échte beauty’s. Tijd om meer te weten te komen over deze kunstzinnige ontwerpster uit Duitsland!

In Dortmund groeide ze op, met een acteur als vader en een fotografe als moeder. Geïnspireerd door haar vader wilde Kaschka ook naar de toneelschool. Maar helaas – ze werd niet aangenomen. Kaschka vertelt honderduit terwijl we in haar showroom in Nieuw-Vennep zijn en we koffie drinken. De dames die voor haar label k’aschka werken zijn in deze periode vlak voor kerst druk bezig met het klaarmaken van pakketjes, het beantwoorden van vragen en het ontvangen van klanten die de collectie graag even ‘live’ willen bewonderen.

Na de afwijzing van de toneelschool kwam er bij toeval een nieuwe uitdaging op Kaschka’s pad: haar man kreeg een baan in Amsterdam. Het stel verhuisde naar Nederland en Kaschka meldde zich aan bij de Rietveld Academie in Amsterdam. Kaschka: “Dat was te gek. Ik heb er alles kunnen uitproberen: abstract schilderen, fotografie, grafisch ontwerpen en typografie. Wat ik daarna precies wilde gaan doen wist ik niet, maar ik was er wel van overtuigd dat ik iets vanuit mijzelf wilde creëren.”

Het antwoord kwam jaren later, nadat Kaschka in de creatieve sector had gewerkt en inmiddels moeder was van twee kinderen. “Mijn dochters wilden zelf oorbellen maken” vertelt de creatieve onderneemster. “We liepen een knutselwinkel binnen, kochten materialen en gingen aan de slag. Binnen no-time waren vriendinnetjes enthousiast en werd ik door de moeders gevraagd of ik er niet meer wilde maken. Daarop vroeg mijn man waarom ik er niet mee op de Koningsmarkt ging staan. Ik weet het nog goed: het was 9 april. Ik besloot het te doen, maar dan wel een huisstijl met logo. Kasmini’s noemde ik het label: de ‘K’ uit mijn huisstijl was geboren.”

Kaschka maakte een prachtig wit kraampje en verkocht binnen drie uur alle producten. Kaschka: “Een dame op leeftijd zei: ‘Meisje, waarom begin je geen winkel?’ Die gedachte heeft mij niet meer losgelaten.” Inmiddels zijn we bijna drie jaar verder en heeft ze haar eigen – zeer succesvolle – label. “Ik weet nog goed dat ik acht jaar geleden op Flavourites Live was, en dacht: wat te gek als je hier staat met je eigen producten!”. En kijk nou, nu ben ik er zelf ook al twee keer geweest. Het is als een droom die is uitgekomen.”

Kaschka ontwerpt zelf al haar sieraden. Verschillende zilversmeden gaan vervolgens aan de slag met het maken van de losse onderdelen, die tot één worden gemaakt. Continu breidt Kaschka de collectie uit: van ringen tot armbanden, kettingen en oorbellen. Bijzonder: het herkenbare k’aschka logo – de K – staat in inlays in allerlei kleuren. In veel sieraden (ringen, armbanden, kettingen) kunnen deze inlays door een magneetsysteem gewisseld worden. Zo kun je steeds variëren met kleuren, al naar gelang je outfit of stemming.

We lopen een rondje door de showroom, die op gezette tijden en op afspraak te bezoeken is. Ook ’s avonds, en die avonden zijn razend populair, vertelt Kaschka. De sieraden hebben een soort magische uitstraling: je ziet het één en wilt ook het ander. Niet zo heel gek dus dat ik zelf al en tijdje in het bezit ben van een ketting, ring én armband. En eerlijk is eerlijk: ik krijg er altijd veel complimenten over.

Zo ook van vriendin A., die ook al zo’n fan is. Als we kort na mijn bezoekje aan op een doordeweekse ochtend de showroom bezoeken is het een drukte van belang met dames die minstens zo enthousiast zijn als wij. Alles klopt bij k’aschka. De prachtige looks van de sieraden, de manier van presenteren, de wijze waarop alles tot bijzondere cadeautjes verpakt wordt én de manier waarop deze schat van een Kaschka vertelt over haar passie voor ontwerpen, creëren, mensen blij maken met iets moois. Blij verlaten wij na ruim een uur de showroom. Mét nieuwe aanwinsten.

Eenmaal weer in de auto moet ik onbewust terugdenken aan mijn afspraak met Kaschka, kort daarvoor. Toen vertelde ze het al: hoe alles tot in de perfectie moet kloppen, hoe ze steeds weer nieuwe ideeën bedenkt en haar klanten wil blijven verrassen. Bijzonder om te zien hoe Kaschka met haar label zo snel zo populair is geworden, dat ze de groei maar nauwelijks kan bijbenen. Gelukkig heeft ze veel steun van de zes dames die voor haar freelancen. Zo kan ze zich bezighouden met het maken van nieuwe ideeën en ontwerpen. Ik vind het een fantastisch, inspirerend verhaal. Het kán dus: succesvol zijn in een tijd dat er al zoveel moois te koop is. Kaschka vormt het levende bewijs.

reacties op dit blog (3)

20 december 2016
Trudie Noordermeer
Mooi artikel Natascha over Kaschka, ik kan me helemaal in jouw woorden vinden. Het klopt gewoon allemaal. De uitstraling, verpakking, klantvriendelijkheid!
20 december 2016
Kelly
Lieve Kaschka, Sieraden gemaakt met passie en liefde! Bij elke gelegenheid te dragen en super van kwaliteit. Ik ben helemaal weg van al jou ontwerpen. Tot snel in jou snoepwinkeltje xxx
20 december 2016
patricia vermeulen
Goeiemorgen Kaschka wat een mooi verhaal ja ze doet het goed en maakt mooie sierraden. ik ben heel benieuwd wat ik dit jaar voor kerst ga krijgen er staan veel wensen op het lijstje. groetjes patricia vermeulen
* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)