ShowUP time!

Nieuwe trends bij ShowUp
Nieuwe trends bij ShowUp

Op showUP was ik, vandaag. Misschien ken je 't: showUP is een inkoopbeurs voor home & gift. Kopen kun je er niet; winkeliers komen er om producten in te kopen. En ik kwam er om inspiratie op te doen!

Traditiegetrouw is shopUP een feest om te bezoeken. De stands zijn - net als op Flavourites - smaakvol qua presentatie en productaanbod. De hele styling van showUp is trouwens te gek. Doen de foto's je enigszins denken aan Flavourites Live? Kan kloppen: onze eigen Maya en Daan (van Flavourites Live) zijn twee van de drijvende krachten achter showUP! Een aantal stands heeft dan ook een webshop én staat op Flavourites. Om er een paar te noemen: Gezinnig, Engelpunt, Ish Jewels en Metalbird. Op showUP zie je de nieuwste trends en zie je al het moois dat over een tijdje in de winkels ligt, bij elkaar. Ik sprak met webshopeigenaren, maakte een hele rits mooie foto's en ontdekte nieuwe dingen. Ik zal er een paar uitlichten. De verfijnde sieraden van Ish Jewels, bijvoorbeeld. Een mooie, sobere en lente-achtige presentatie in pastels trok meteen mijn aandacht. Ik wist al dat dit een mooi label was, maar om het dan weer even in het echt te bewonderen is altijd een aanrader. Ook erg leuk: de stand van Soon Salon. Daar zag ik trouwens ook geestige sieraden in de vorm van drop. Net echt, maar gemaakt van porselein. Geweldig!

Dat ambachtelijk gemaakte producten de komende tijd steeds meer een podium krijgen, zagen wij online ook al. Op showUP kwam dit ook goed naar voren. Het begon al bij de entree, waar fantastische geweven delen van Wies Preijde in het oog sprongen. Ik sprak haar later in haar stand, waar ze me verschillende transparante 'screens' liet zien die je voor je raam kunt zetten, en waarmee je zowel de zon als nieuwsgierige blikken tegenhoudt. Fantastisch om te zien; helemaal handgemaakt uit draad door Wies zelf. Ik ga Wies in de gaten houden, want dit soort 'nieuwe ambachten' vind ik fantastisch. En een webshop van haar screens zou geweldig zijn! Maar ook op veel andere plekken en in een heel aantal stands kwam het ambacht goed naar voren. 

Wat verder opviel? Planten, groen. In de aankleding van de stand, in de aankleding van de hal en in de producten zelf. En poederpastels, maar dan wel ondersteund met 'stevige' kleuren zoals blauw- en diverse roodtinten. In de blackbox was een presentatie te bewonderen van ontwerpers die de natuur als inspiratiebron hebben. De air plants - de welbekende luchtplantjes die je eerder ook op Flavourites Live zag - van Carolijn Slottje hingen hier, fantastisch uitgelicht. Maar ook bij veel stands, zoals hier bij Goround, kwamen planten terug. Niet zo gek dus dat een 'groene winkel' zoals Wildernis Amsterdam (onlangs geopend) bewonderende blikken trekt; we zijn kennelijk op zoek naar groen. Kwam trouwens ook terug in de trendpresentatie die ik bijwoonde.

Deze trendpresentatie werd gegeven door trendwatcher Jan Agelink alias Jan trendman. Zijn presentaties vind ik altijd helder en inspirerend, en vooral: toegankelijk. Tijdens zo'n presentatie voel ik me een spons. Ik wil álles in me opnemen, ik hoor veel nieuwe dingen maar vooral ook: bevestiging van wat we zelf 'onderweg' ook tegenkomen. Jan besprak in grote lijnen de vier hoofdtrends (zie foto's) die hij ziet voor de komende tijd. Deze trends waren ook terug te vinden op de beursvloer, waar met behulp van kleurenpaletten en producten uit de stands vorm kregen. 

Wat we de komende tijd veel gaan zien? Eten als inspiratiebron; waarschijnlijk omdat eten zo dichtbij ons, mensen, staat. Eten gaat een nog belangrijker inspiratiebron worden dan mode, zo voorspelde Jan. En we krijgen steeds meer te maken met technologie gebaseerd op het 'craften', het handwerken. Maar... dat handwerken doen we dan weer samen. DIY - do it yourself - wordt do it together. Een beetje van de producent met een saus van jezelf, zo zie ik het voor me.

Upcycling is hot, materialen worden volop hergebruikt en ook Jan noemde de trend van het groeien en het groen. Buiten kleden we aan zoals binnen (en als ik al die planten zie: binnen kleden we aan zoals buiten) en: we willen de maker van het product dat we kopen zien en leren kennen. Ah. De spijker op z'n kop, want dat is precies wat we bij Flavourites doen: we willen al die leuke, mooie, unieke webshops een 'gezicht' geven. Niet voor niets nemen we elke vrijdag een 'kijkje achter het scherm' bij een leuke webshop! En zo kwam het dat ik de dames van Madumadu sprak en hun mooie verhaal over het ontstaan van hun producten aanhoorde. En ik besloot direct: dit verhaal is zo mooi, dit móet gedeeld worden. De helft van het duo woont in Den Haag, de andere helft op Bali. Oké: binnenkort naar Den Haag dus - een trip naar Bali ligt helaas niet in de planning. Maar ook hierbij geldt: vakmanschap, een sociaal verhaal, unieke producten. Ik kan nog wel even doorgaan met het delen van inspiratie, maar het is de bedoeling dat dit blog ook een keertje online komt. Bij deze dus - de komende tijd zul je, op welke manier dan ook, de inspiratie van showUP weer terugzien op Flavourites!

 

 

 

reacties op dit blog (1)

09 februari 2016
Geertje Posthuma
Ook ik dacht direct aan Flavorites event. Mooie beurs met prachtig aanbod! Zet aan tot nadenken! Ik heb genoten!
* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)