"Pillah is mijn speeltuin"

Sandra in haar stand op showUP
Sandra in haar stand op showUP

Wat is dat toch met een eigen label, waarom dromen zoveel mensen hiervan? Ik kan het me wel voorstellen. Precies dát maken dat je zelf 100% mooi vindt. Al je ideeën kwijt kunnen en natuurlijk het ultieme wow-gevoel: dat anderen blij worden van jóuw creaties. Sandra Wiggers is grafisch ontwerper en runt naast haar grafisch ontwerpbureau haar eigen label Pillah, waarmee ze interieuraccessoires (kussens, plaids) en stationery maakt. Sandra: "Met een eigen merk leer je elke dag zoveel, het is net een grote cursus."

Sandra 'live' in haar pop-up shop zien? Kom van 24-26 november naar Flavourites Live!

Ik spreek Sandra op de inkoopbeurs showUP, waar ze haar producten op smaakvolle wijze heeft uitgestald. Plaids hangen tegen de houten wand, stationery ligt uitgestald op de grote tafel. De hal waar showUP plaatsvindt is groot en licht, waardoor de Pillah-producten mooi uitkomen. Het ziet er allemaal zo mooi uit professioneel uit, ongelooflijk dat Sandra haar label Pillah runt naast haar grafische werkzaamheden! Sandra: "Ik moet toegeven: ik ben eigenlijk altijd aan het werk. Mijn hoofdinkomsten haal ik uit mijn grafische werkzaamheden, maar Pillah wordt steeds belangrijker." Hoe de stap naar een eigen label is gekomen? "Als grafisch ontwerper ben je altijd voor een ander aan het werk", vertet Sandra. "Ik was benieuwd hoe het zou zijn als je alles van scratch af aan zou opstarten. Van idee en merknaam tot productontwikkeling en visie. Je komt facetten tegen waarvan je vantevoren geen weet hebt; eigenlijk is het een grote speeltuin. Het begon min of meer als hobby, maar is inmiddels behoorlijk uit de hand gelopen."

De producten van Pillah matchen prachtig met elkaar
De producten van Pillah matchen prachtig met elkaar

Sandra startte met het maken van een kussen, een pillow. En juist daar komt dus ook de naam Pillah vandaan. "Het is een unieke, pakkende naam met een internationale klank", vertelt Sandra. "Het is ook een beetje afgeleid van de naam van mijn dochter Mila, die ik vaak Mila de Pila noem. Kortom: de naam klopt." Sandra, die een fanatieke snowboarder is, startte met het maken van een neopreen kussen. "Ik houd van die urban, sportieve look met stoere graphics die je veel in de surf- en snowboardwereld ziet. Voor mij is dat pure eye-candy. Ik opende een webshop, mikte op de verkoop van een kussen per week en wachtte af. Maar er gebeurde niets."

Toilettas + plaid
Toilettas + plaid

In plaats van het bijltje er direct bij neer te gooien ging Sandra op zoek naar andere stoffen. Ze speurde rond in China en India, maar vond niet wat ze wilde. Uiteindelijk ontdekte ze de perfecte, zachte stof van gerecycled katoen. Sandra: "Ik ben teruggegaan naar de basis: zelf zeefdrukken en digitaal printen waarbij ik samenwerkte met een Nederlands atelier. Mijn laatste collectie is geweven door een atelier in Oostenrijk. Ik probeer dus dichtbij huis te blijven. Duurzame productie vind ik belangrijk, net als de kwaliteit. Het atelier waarmee ik nu werk past wat dat betreft perfect bij Pillah."

Altijd fijn: stationery
Altijd fijn: stationery

Terwijl de kussens en plaids steeds populairder werden, wilde Sandra de wereld van Pillah groter maken. "Ik heb Pillah daarom uitgebreid met een stationerylijn waarop diezelfde grafische prints terug konden komen", vertelt Sandra. "Ik kies altijd voor een strak lijnenspel. Het mooie van mijn prints is dat ze zich lenen voor verschillende producten. De uitstraling roept bij iedereen een ander gevoel op. De een vindt het typisch Scandinavisch, de ander vindt het meer Japans. Ik noem het Dutch Design, inspired by the rest of the world."

De dessins van Pillah
De dessins van Pillah

En wat zijn Sandra's volgende plannen? "Hier op showUP laat ik mijn nieuwe stationerylijn en nieuwe geweven plaids en kussens zien. Het leuke is dat je hier direct reacties krijgt op je nieuwste ontwerpen en detaillisten ook direct kunnen inkopen. Inmiddels worden mijn producten ook in het buitenland verkocht, en dat wil ik verder uitbreiden. Het zou perfect zijn als ik een businesspartner zou hebben die zich kan bezighouden met marketing en sales, zodat ik me helemaal op het productie- en ontwerpproces van Pillah kan richten. Dan doe ik écht 100% wat ik leuk vind."

Sandra in haar stand op showUP
Sandra in haar stand op showUP

 

 

reacties op dit blog (0)

* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)