Met deze tips ga je écht meer water drinken

Met deze tips ga je écht meer water drinken
Met deze tips ga je écht meer water drinken

Hoogzomer! Ik probeer écht, écht, écht meer water te drinken. Eigenlijk vooral omdat ik me er fitter bij voel, maar als je even goed in de materie duikt kom je er al snel achter dat het drinken van water ook echt beter voor je is. Dé truc om voldoende water te drinken: maak het jezelf gemakkelijk. Daarover straks meer, nu eerst wat meer over de achrergronden van water en ons lijf. Doe er je voordeel mee! 

Water is onmisbaar voor de werking van zo'n beetje alle cellen in ons lichaam. Zo helpt water bijvoorbeeld de hersenen bij het produceren van hormonen en neurotransmitters en helpt het bij het soepel houden van gewrichten. Daarnaast bevordert water het afkoelen van de huid tijdens zweten, en stimuleert water het afscheiden van afvalstoffen. Het is dan ook geen verrassing dat het Voedingscentrum het belang van water drinken benadrukt. Wamt wist je dat maar liefst een op de drie Nederlanders te weinig water drinkt? Ai! De gemiddelde volwassene kan maximaal drie weken zonder voedsel overleven, maar je kunt slechts 100 uur zonder water, volgens onderzoek van professor biologie Randall K. Packer van de George Washington Universiteit.

De risico‘s van uitdroging
Uitdroging treedt op bij een netto waterverlies: dat betekent dat je meer vocht verliest dan dat je binnenkrijgt.  Extra vochtverlies kan ontstaan bij overmatig zweten tijdens het sporten of warm weer, hoge koorts, overgeven of diarree, of door simpelweg niet voldoende van de juiste vloeistoffen te drinken.
Uitdroging leidt tot verschillende symptomen; van problemen met de concentratie en irritatie tot aan meer serieuze aandoeningen zoals oververhitting of zelfs hitteberoerte. Regelmatige uitdroging kan van invloed zijn op de nierfunctie en een gebrek aan natrium (elektrolyten) kan leiden tot een ernstige lichamelijke klachten. In de meest serieuze gevallen kan uitdroging een dramatische daling van de bloeddruk veroorzaken. Dit zorgt ervoor dat er minder zuurstof je lichaam in kan komen. Dit wordt ook wel Hypovolemische shock genoemd.
Jonge kinderen, ouderen en mensen met een zwakke gezondheid lopen een hoger risico op uitdroging. Categorieën van uitdroging variëren van mild of matig tot ernstig. Ernstige uitdroging kan leiden tot levensbedreigende situaties die onmiddellijke medische behandeling vereisen. Dorst, een droge mond, donkere urine, hoofdpijn en kramp zijn symptomen van uitdroging.  

De voordelen van water drinken
Een goede hydratatie heeft veel voordelen voor je gezondheid en je productiviteit.
Water is goed voor de concentratie. Het brein bestaat voor ongeveer 80% uit water en het is dus belangrijk dat je uw hersenen van water voorziet. Het helpt je productief, gefocust en creatief te zijn. Water levert daarnaast ook essentiële voedingsstoffen aan de hersenen en verwijdert afvalstoffen uit het bloed. Daarom voel je je alerter en in staat je beter te concentreren als je voldoende water drinkt.
Veel water drinken verbetert je huid. Water spoelt afvalstoffen en andere ongewenste stoffen uit het lijf, wat inhoudt dat je minder verontreinigende stoffen in je systeem hebt als dit goed gehydrateerd blijft. Dit zorgt voor een beter uitziende huid. Mensen die veel water drinken zien er gezonder en jonger uit.
Hydratatie verhoogt het geluksgevoel. Door het drinken van water gaat je energieniveau omhoog waardoor je humeur verbetert. Milde uitdroging kan al voor prikkelbaarheid zorgen. Drink dus tijdens een lunch een extra glas water om dit te voorkomen. Voel je dat je concentratie afneemt aan het einde van de middag, grijp dan naar je flesje water.
Water geeft energie. Ben je goed gehydrateerd dan is je bloeddruk optimaal wat er voor zorgt dat het hart gemakkelijker zuurstof kan rondpompen. Hierdoor zul je je energieker voelen en ben je klaar om de uitdagingen van de dag aan te gaan.

3 bruikbare hydratatie tips
Veel mensen vinden het drinken van water moeilijk. Met name de smaak van water wordt door sommige als saai of niet lekker ervaren.
1.    Voeg een smaakje toe: Als de smaak van water iets is dat je tegenstaat, probeer dan eens een schijfje citroen of zelfs een takje rozemarijn toe te voegen. Je zult er versteld van staan hoe veel gemakkelijker het is om voldoende water binnen te krijgen als je je smaakpapillen iets geeft om naar uit te kijken.
2.     Gebruik een app: Zelfs met de beste intenties kun je wel eens vergeten om water te drinken. Een vol hoofd, een drukke agenda; er zijn zat redenen die er voor zorgen dat we water drinken over het hoofd zien. En laat daar nu een oplossing voor zijn: apps voor je smartphone die je helpen herinneren wanneer je moet drinken. Download de app, voer in hoeveel je die dag wilt drinken, en de telefoon zal je op gezette tijden aangeven wanneer het tijd is om een slok te nemen.
3.    Investeer in een dispenser: Water uit de kraan kan allerlei verontreinigingen bevatten. Investeren in een goede water dispenser garandeert een smaakvolle en veilige toevoer van water. Zo kun je naar hartenlust drinken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je gezondheid.

Voedsel vol vocht
Water is niet de enige bron van vocht. Je kunt een groot deel van het vocht dat je nodigh hebt uit je voedsel halen. Als je de juiste groentes en fruit kiest kom je een stuk gemakkelijker aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vocht. Komkommer bestaat voor wel 97% uit water en heeft meer vocht dan welk ander vast voedsel dan ook. Selderij is een nipte nummer 2 met 95.4%. Daarnaast bevat selderij vrijwel geen calorieën en heeft het een zeer hoog vezelgehalte. En is daarmee de perfecte keuze voor tussendoortje. Radijsjes, tomaten, paprika, wortels - er is een ruime keuze aan groentes die je kunnen helpen met je vochtinname. Fruit is ook een uitstekende bron van water. Wat dacht je bijvoorbeeld van watermeloen? Watermeloen bevat niet alleen veel water, maar bevat ook nog eens een enorme hoeveelheid lycopeen. Dit is een krachtige anti-oxidant dat rode vruchten en groentes hun kleur geeft. 

Hoeveel water heeft u nu echt nodig?
Factoren zoals klimaat, de hoeveelheid beweging die je krijgt, je gewicht en je dieet spelen allemaal een belangrijke rol als het gaat om de juiste vochtinname. Als je urine lichtgeel van kleur is en je geen hoofdpijn hebt of je prikkelbaar voelt, dan kun je er waarschijnlijk vanuit gaan dat je voldoende water drinkt. Houd bij kinderen, zwangere vrouwen en ouderen goed de lichamelijke conditie in de gaten. Treden er uitdrogingsverschijnselen op raadpleeg dan direct een dokter. 

Extra informatie
Waterlogic is een toonaangevende leverancier van duurzame waterkoeler over de hele wereld. Bij ons zit hydratatie in ons bloed. We promoten een goede hydratatie zowel op de werkvloer als daarbuiten. We trachten water een onderdeel van onze lezers hun routine te maken. We helpen onze lezers de gezondheidsvoordelen van het drinken van water in te zien en hen op die manier voldoende water te laten drinken. Water is niet alleen onmisbaar voor een goed functionerend lijf, het helpt ook prestaties te bevorderen door een betere concentratie.  Niet alleen het drinken van water is belangrijk, ook voedsel speelt een essentiële rol. Neem vandaag nog de juiste houding aan ten opzichte van water en je zult een succesvolle toekomst tegemoed gaan.

 

Sponsored blog

reacties op dit blog (0)

* = verplicht (e-mailadres wordt niet gepubliceerd)